Niniejszy projekt powstał w odpowiedzi na wyzwania, jakie stają przed współczesną edukacją dziecka i jest efektem poszukiwań koncepcji, dróg, sposobów optymalizacji kształcenia dzieci i maksymalizacji ich indywidualnych zasobów rozwojowych.
Co więcej, jego Autorki (prof. UAM dr hab. Renata Michalak Renata Stawczyk-Mizińska Grażyna Ziółek) założyły, że może być efektywną i niezwykle atrakcyjną alternatywą organizacji środowiska uczenia się dzieci, bogatego w zdarzenia i sytuacje, sprzyjające zdobywaniu wiedzy.
Edukacja oudoorowa umożliwiana rozwój każdemu dziecku, szanuje jego indywidualność i odrębność, zapewnia wychowankom osiągnięcie sukcesu, daje możliwość aktywnego udziału w przestrzeni okołoprzedszkolnej. W projekcie „Odkrywcy przyrody” uczestniczy kilka przedszkoli z całej Polski (Warszawy, Koszalina, Kołobrzegu, Jarosławia, Liny, Zabrza).
Nauczyciele pełnią rolę facylitatora, a więc wyzwalają i zachęcają dzieci do samodzielnych działań. Dzięki takiemu prowadzeniu zajęć dzieci samodzielnie poszukują, obserwują i odkrywają otaczający je świat przez co nabywają osobistych doświadczeń, poddają je refleksji i analizie, by na końcu zastosować je w codziennych i naturalnych sytuacjach.
Wszyscy „Odkrywcy przyrody” bardzo aktywnie uczestniczą w realizacji projektu. Jeśli jeszcze ktoś ma ochotę przystąpić do projektu to zapraszamy. W załączeni linki do kilku relacji z działań outdorowych – edukacji w terenie zrealizowanych przez przedszkolaki z Przedszkola 124 w Warszawie.