XII Ogólnopolska Konferencja Animatorów Pedagogiki C. Freineta nt.: „Pedagogika C. Freineta a nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne” Przemyśl, 2015
- Umieścić logo C. Freineta na stronie internetowej szkoły, w której nauczyciele pracują technikami C. Freineta;
- Rozpropagować ruch freinetowski poprzez szkolenia i warsztaty, o których informacje przesyłane będą do oddziałów CEN-u;
- Zaprosić przedstawicieli stowarzyszenia (animatorów pedagogiki PSAPC.F) do przeprowadzenia warsztatów podczas konferencji w oddziałach CEN;
- Wystawiać banery freinetowskie podczas prowadzonych konferencji i warsztatów (z kontaktami);
- Dotrzeć do małych placówek zagrożonych likwidacją, zaprezentować im metody i korzyści z pracy technikami Freineta jako alternatywę dla tradycyjnego modelu szkoły;
- Dotrzeć do wykładowców szkolnictwa wyższego i poprosić ich o przedstawianie studentom koncepcji nauczania i wychowania C. Freineta;
- Pozyskiwać „ambasadorów” marki FREINET do propagowania idei;
- Szkolić wolontariuszy do wspierania nauczycieli podczas różnych przedsięwzięć;
- Zapraszać media na imprezy freinetowskie (spotkania, konferencje);
- Umieszczać relacje z działalności stowarzyszenia na łamach publikatorów regionalnych i poza regionalnych;
- Zorganizować w szkole, przedszkolu – Dzień z Freinetem, pokazać pracę na różnych przedmiotach;
- Zapraszać władze oświatowe do współpracy, docenić freinetowców.
- Przychylność dyrekcji, jej znajomość założeń pedagogicznych;
- Otwarty na nowości;
- Współpraca z kolegami – nauczycielami;
- Szkolenie RP;
- Prowadzić zajęcia otwarte dla innych nauczycieli lub w wersji filmowej;
- Mniej liczne klasy, wydzielony box szkoły;
- Likwidacja dzwonków;
- Sale do zajęć praktycznych + środowisko zewnętrznego, ogród;
- Otwarcie drzwi szkoły dla rodziców;
- Przejście z systemu lekcyjnego (kierownicza rola nauczyciela) na system zadaniowy (wspierająca rola nauczyciela);
- Praca z klasą w jednej sali – w ciągu 1 dnia;
- Zajęcia edukacji wczesnoszkolnej jednym bloku (nie rozdzielać językiem obcym lub religią);
- Jeden nauczyciel w edukacji wczesnoszkolnej.
- Większa otwartość na nowe technologie i wykorzystać je;
- Rozszerzać swoją wiedzę psychologiczną, pedagogiczną, dydaktyczną;
- Poszerzać umiejętności w zakresie różnych metod nauczania;
- Indywidualizacja w nauczaniu (angażować uczniów, Nauczyciel – przewodnik, a uczeń wyszukuje z różnych źródeł mobilizować uczniów do aktywności;
- Odejść od stereotypowych zachowań;
- Odejście od pracy z podręcznikami i ćwiczeniami na rzecz „doświadczeń po omacku”, uczenie się metodą prób i błędów;
- Przeorganizowanie przestrzeni edukacyjnej – sala, ławki, pomoce, aby dzieci mogły działać w zespołach;
- Ogólna dostępność pomocy dydaktycznych;
- Tworzenie klimatu otwartości poprzez zachęcanie do poszukiwań i komunikowania się wzajemnego;
- Bardzo dobra znajomość koncepcji Freineta zarówno ducha jak i techniki.
- Dostępność szkoleń umożliwiających nauczycielowi rozwój zgodny z trendami pedagogiki (w czasie godzin pracy, finansowo, miejsce);
- Zabezpieczyć odpowiednią bazę (większe role, wyposażenie);
- Odejście od biurokracji w edukacji- czas na pracę z dzieckiem;
- Wspierać nauczycieli w tym co robią;
- Dostosować system edukacji do potrzeb rozwojowych dziecka i jego oczekiwań;
- Ograniczyć nadzór, a zwiększyć doradztwo;
- Casting na studia pedagogiczne (jak w Finlandii);
- Więcej praktyki na studiach pedagogicznych i poznawania aktywnych metod;
- Podłożyć pod każdą szkołę „nadzieję”, zbudować system od podstaw wzorować się na Finlandii.
- Programy graficzne do tworzenia swobodnych tekstów-rysunków. Tworzenie komiksów;
- Biblioteka elektroniczna e-booki;
- Elektroniczna księga życia;
- Ramka cyfrowa z wydarzeniami dnia;
- Edytory tekstu do tekstów swobodnych;
- Internet- doświadczenia poszukujące;
- Kalendarz elektroniczny w planowaniu pracy;
- Wykorzystywanie tabletów zamiast książek;
- Zastąpienie tradycyjnej (drukowanej) gazetki sprzętem komputerowym;
- Tworzenie bloga klasowego;
- Praca na platformie moodle;
- Tworzenie w programach graficzno-muzycznych filmów i teledysków oraz wstawianie ich na YouTube itp.;
- Mailowa korespondencja międzyszkolna i klasowa, wideokonferencje międzynarodowe;
- Tworzenie fiszek elektronicznych.
- PIENIĘDZY!!!
- szkoleń dla nauczycieli;
- nowoczesnego sprzętu dla szkoły i nauczycieli;
- zakupu programów;
- odpowiednich pomieszczeń (ilość stanowisk dostosowana do ilości dzieci);
- wewnętrznej motywacji nauczycieli by je stosować;
- podział na grupy przy dużych klasach (klasa IV ma, a klasa III nie);
- dostępny Internet dla wszystkich (dom – szkoła);
- wspomagania przez rodziców kompetentnych wolontariuszy;
- przyjęcia technologii informacyjnej przez nauczycieli jako normy postępowania w pracy;
- nie bać się stosować jej na zajęciach;
- regularnego serwisu sprzętu komputerowego;
- otwartości nauczyciela, rodziców na zmiany;
- wsparcia dyrektora na rozwój szkoły taką technologią;
- sponsoring.
- wysłuchać propozycji rodziców;
- zorganizować warsztaty, piknik, zajęcia otwarte dla rodziców;
- przedstawić swoją wizję i przedstawić wagę ich udziału w realizacji założeń;
- organizowanie wspólnych działań ustalonych zgodnie z punktem 1, 3 „Pasjonaci porywają tłumy” (np. spotkania pokoleń, gra miejska, doświadczenia poszukujące);
- zapoznać rodziców z ideą koncepcji pedagogiki C. Freineta;
- zapraszać rodziców jako ekspertów (różne zawody, pasje);
- odwiedzać rodziców w ich miejscach pracy;
- wykorzystać umiejętności organizacyjne rodziców.