Podsumowanie konkursu dla nauczycieli z cyklu „Ja wobec pedagogiki C. Freineta”
Temat: „Jak uczyć mądrze kochać przyrodę”
Konkurs ogłoszono do realizacji w roku szkolnym 2007/2008, finał konkursu zaplanowano na miesiąc wrzesień 2008, natomiast prace przyjmowano do końca sierpnia br. Udało się nam w terminie zrealizować niniejsze przedsięwzięcie dzięki uczestnikom konkursu, którzy w większości spełnili wymogi konkursu, tylko w trzech przypadkach nadesłane prace odbiegały od założeń i tematu konkursu – zostały odrzucone. Regulamin konkursu wprawdzie zezwalał na dowolną formę realizacji zadań konkursowych, ale w treści jednak powinny one odpowiadać tematowi konkursu.
W dniu 13 września w Lublinie członkowie KZK (Kazimiera Piwko, Aleksandra Piela, Ada Dorociak) poddali analizie prace konkursowe. Stwierdzono, iż różnią się one poziomem opracowania i ustalono trzy stopnie wyróżnienia.
Wyróżnienia I stopnia uzyskali następujący autorzy i ich prace:
- Anna Maruszczyk z Zespołu Szkół w Lubecku za scenariusz zajęć terenowych dla klas IV-VI „Na Brzozę” z wykorzystaniem dydaktycznej ścieżki przyrodniczej;
- Irena Szramowska, Anna Kieś ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Rydułtowach za scenariusz zajęć terenowych „Las i staw uczy nas”;
- Dagmara Małysz, Florian Kowalczuk – Polski Klub Ekologiczny w Krakowie, za opisanie działań w temacie „Piękno nowohuckich łąk”;
- Ewa Adamczyk z Zespołu Szkół w Zielonkach za scenariusz zajęć dydaktycznych „Śladami korzkiewskich pomników przyrody”;
- Małgorzata Feldman-Zima, Agnieszka Stoczkowska, Izabela Szpetna, Jolanta Winnicka – Przedszkole Nr 39 w Lublinie, praca „Kasztanowy świat”;
- Edyta Worożańska z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Moszczance za cykl działań edukacyjnych realizowanych w ramach innowacji pedagogicznej „Bliżej przyrody” pod hasłem „Barwy wiosennej łąki”;
- Jolanta Kot, Maria Kańska – Przedszkole Nr 92 we Wrocławiu za prezentację multimedialną opisującą cykl działań pod hasłem „Dzieci z Przedszkola Nr 92 we Wrocławiu uczą się mądrze kochać przyrodę”;
- Wiesława Sakowicz z Zespołu Szkół w Rosochatem Kościelnym za scenariusz zajęć dla klasy II „Łąkolandia – cudowne miejsce pod słońcem”;
- Ilona Mrowiska – Zespół Szkół w Brodach za propozycje zajęć terenowych „Na Wąwozach”.
Niniejsze prace opisują ciekawe doświadczenia w pracy z uczniami klas IV-VI z wykorzystaniem przyrodniczej ścieżki edukacyjnej, bazujące na kartach pracy, dające duże szanse samodzielnego poznawania i odkrywania. Uzyskały już wyróżnienie w konkursie na ścieżkę dydaktyczną ogłoszonym w tym roku przez Polski Klub Ekologiczny.
Wyróżnienia II stopnia uzyskali autorzy następujących prac:
- Bożena Wykowska ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Łomży za scenariusz zajęć terenowych dla klasy III „śycie w wodzie”;
- Agata Czopor- Zespół Szkół w Tenczynku za scenariusz zajęć terenowych dla kl. II „Leśne ścieżki”;
- Bożena Cajzer z Przedszkola nr 2 w Lublinie za scenariusze akcji prowadzonych z dziećmi 5 i 6 letnimi: „Wielkie sprzątanie świata” i „O czym marzą zieloni przyjaciele”;
- Joanna Jedynak-Dąbek – Szkoła Podstawowa Czyżówka za scenariusz zajęć na ścieżce przyrodniczo-rekreacyjnej dla uczniów klas IV-VI „Sekrety lasów Czyżówki”;
- Małgorzata Nowosad-Siedlecka – Szkoła Podstawowa z Oddz. Integr. nr 42 Zabrze za propozycje doświadczeń i obserwacji w pracy z uczniami klas III-VI wyjaśniających zastosowanie w życiu zjawisk przyrody nieożywionej.
Wyróżnienia III stopnia uzyskali autorzy następujących prac:
- Urszula Grygier – Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 148 w Krakowie za scenariusz zajęć „Różnorodność w świecie grzybów;
- Elżbieta Bury-Zespół Szkolno Przedszkolny w Moszczance za opisanie różnorodnych działań proekologicznych w klasach I-VI.
Wśród nadesłanych prac wyróżniliśmy prace bardzo ciekawe, które blisko związane były z tematem konkursu, ale nie do końca odpowiadały jego założeniom:
- Irena Boreczko–Aksiucik – dyrektor Zespołu Szkół Sportowych w Białymstoku za obszerną kronikę działań proekologicznych szkoły i osiągniętych efektów na przestrzeni kilku lat;
- Anna Krawczak – Szkoła Podstawowa Zatory za kronikę zielonej szkoły „Tleń – Bory Tucholskie 2008”;
- Zespół nauczycieli z Ośrodka Rehabilitacyjno -Edukacyjno -Wychowawczego w Krościenku w składzie: Artur Petrykowski – psycholog (inicjator, realizator projektu), Natalia Starowicz, Barbara Hebda, Marta Laburda, Anna Krawczak i Maria Kacwin (matka) oraz dyrektor Ośrodka Joanna Sokołowska – współrealizatorzy projektu. W całości przedsięwzięcia uczestniczyło 8 podopiecznych Ośrodka. Jego cele były realizowane podczas dwóch pieszych wycieczek prowadzonych w paśmie Radziejowej w Beskidzie Sądeckim – grupy liczyły 7 osób (4 podopiecznych i 3 opiekunów).
Zaprezentowany fragment ścieżki dydaktycznej dla dzieci upośledzonych potwierdza prawdy z „Gawęd Mateusza” („Trzeba dokonać wyboru”) o zachowaniu autorytetu „…prowadźcie zajęcia w koszulce polo i w szortach, ale wtedy musicie sięgnąć po inną pedagogikę w ubraniu sportowym, która przewiduje całkiem nowy układ stosunków między nauczycielami i uczniami, układ oparty na uszanowaniu pracy, czyli nową atmosferę w waszej klasie…” oraz o zachowaniu aktywności własnej dziecka w poznawaniu („Idźcie w głąb”) „…Pozwólcie dziecku doświadczać po omacku, wydłużać swe korzenie, eksperymentować i drążyć (…) pozwólcie mu wyruszyć w podróże odkrywcze – czasem trudne – ale pozwalające znaleźć taki pokarm, jaki będzie dla niego pożyteczny” Sądzę, iż autorom niniejszego projektu udało się w dużej mierze to osiągnąć.
Dokonując analizy prac konkursowych można stwierdzić, że udało się to osiągnąć w większości proponowanych i opisanych doświadczeniach. W wielu z nich obok poznawania, eksperymentowania wykorzystano te czynności jako inspirację do działań twórczych – to co powstało, to prawdziwe arcydzieła.
Dziękujemy autorom prac, gratulujemy im oraz ich uczniom i podopiecznym, że udało się im razem stworzyć prawdziwą „szkołę bez ścian”.
Konkurs niniejszy jak i V Ogólnopolska Konferencja Freinetowska w Lublinie poruszały problem natury i natury samego dziecka prezentowany w pedagogice C. Freineta. Wybrane materiały miały stanowić część planowanej od dawna do druku publikacji z serii „Ja wobec pedagogiki C. Freineta. Doświadczenia poszukujące”. Niestety prawdopodobnie nie uda nam się jej wydanie w najbliższym czasie, ponieważ w związku z obchodami 100 rocznicy urodzin Haliny Semenowicz, KZK postanowiło o wznowieniu jej książki „Freinet w Polsce” (wyd. w 1980 r.).
W związku z powyższym planujemy wydrukować najciekawsze prace na „łamach” Freinetowskich Inspiracji (nr 31), które ukażą się w postaci płyty na przełomie roku 2008/2009.
Mamy ogromną prośbę o jak najszybsze przekazanie swoich prac na płycie, dyskietce, pocztą 40-540 Katowice, szpaczek3@poczta.onet.pl Autorzy otrzymają płytę z „FI”.
Niniejsze podsumowanie trafi do przewodniczących Grup Regionalnych oraz na stronę internetową www.freinet.pl do 15 października br.
Wszystkie wyróżnione prace były prezentowane na wystawie „Jak uczyć mądrze kochać przyrodę” w ramach V Ogólnopolskiej Konferencji Freinetowskiej w Lublinie w dniach 12-14 września 2008 roku.